Hur går det till?

Att ta flygcertifikat kräver motivation, men är inte svårt och ger dig en svårslagen frihet i utbyte! Vi utbildar till två olika flygcertifikat – PPL och LAPL.

Det här är stegen mot en dröm som blir verklighet.

  1. Kontakta en flyginstruktör för att boka en provlektion.
  2. Bestäm dig
  3. Läkarintyg
  4. påbörja teorikurs
  5. Medlemsskap och inloggning till myweblog.
  6. Börja flyga
  7. Flyga EK
  8. Teoriprov
  9. Uppflygning


  1. Kontakta en flyginstruktör för att boka en provlektion

Kontakta platschef/flyginstruktör Per Westling för bokning av din första lektion. Provlektionen börjar med en genomgång av vad övningen innebär och sen flyger du med instruktör, lektion 1. Du får känna på rodren och hur det är att flyga. Du får också en kortare genomgång av flygplanet, vad en utbildning innebär i tid och pengar, och kort om vad som krävs för att börja flyga och att bli godkänd. Vi avslutar med en debriefing och en kaffe i klubbstugan. Allting tar emellan 1-2h. Lektionen räknas med i ditt totala antal flygtimmar, vid fortsatt utbildning.


2. Bestäm dig

När du har bestämt dig kontaktar du flyginstruktören igen för att bli rekommenderad en flygläkare och så får du en lista över kurslitteratur, kartor och flygdagbok som du behöver samt hur du gör för att lösa medlemskap i klubben och få inloggning till myweblog. Detta brukar ta 1-2 veckor.


3. Läkarintyg

Du kontaktar en flygläkare och bokar in en tid för läkarundersökning. Kraven för LAPL är något lättare än för PPL – om du får köra bil får du nästan säkert ta  LAPL-certifikat. Vid PPL gäller läkarintyg klass II.


4. påbörja teorikurs

Teorikursen är en distansutbildning via en webbplattform som du kommer åt överallt där du har en internetuppkoppling. Under hela utbildningen har du möjlighet att få hjälp från flera lärare. Det tillkommer ca 25 lärarledda timmar, hur det är upplagt bestäms bland annat utifrån elevantal och hur långt alla kommit i teorin och flygningen.

I teorikursen ingår dessa ämnen:

  • Generellt om luftfartyg
  • Aerodynamik
  • Meteorologi
  • Människans förutsättningar och begränsningar
  • Radiotelefoni
  • Bestämmelser och regler för civil luftfart
  • Navigation
  • Prestanda och färdplanering


5. Medlemsskap och inloggning till myweblog.

För medlemsskap tar du hjälp av en flyginstruktör. Myweblog är ett internetbaserat system för att bland annat boka klubbens flygplan.


6. Börja flyga

Nu är det dags för flyglektioner. Du rekommenderas att flyga minst en gång per vecka men ibland är det självklart inte möjligt, t.ex. vid olämpligt väder. En PPL-utbildning omfattar totalt ca 45 timmar flygtid, vilket brukar ta ungefär ett år att genomföra. LAPL kräver minst 30 timmar. Det kan naturligtvis ta kortare eller längre tid beroende på ditt engagemang.


8. Flyga enkelkommando

Din första ensamflygning är ett minne för livet, ingen pilot glömmer sin första ek-flygning. 10 timmar enkelkommando (EK) ingår i utbildningen för ett PPL-certifikat, 6 timmar för ett LAPL-certifikat. Flyginstruktören avgör när du är redo att flyga själv. När detta sker är högst individuellt men från och med nu kan du flyga själv under flyginstruktörens ansvar. EK-lektioner varvas med lärarledda lektioner under fortsättningen av utbildningen.


9. Teoriprov

Efter utförd teorikurs/del av teorikurs kan du skriva prov. PPL- och LAPL-elever gör detta genom att kontakta en av transportstyrelsens kontrollanter. När alla prov är godkända får du göra en uppflygning.


10. Uppflygning

Uppflygning för PPL  och LAPL sker för en av transportstyrelsens kontrollanter.

GRATTIS! Du har just gått igenom en godkänd cerifikatutbildning!

Varför ska du välja oss? 

  • Teori på distans
  • Välutrustad flygplats med fritt luftrum
  • Flygplats utan landningsavgifter
  • 2 flygplan, CESSNA 172N
  • Både lärare och flygplan med hög tillgänglighet
  • Övernattningsmöjligheter i klubbstugan (5 rum, med delat kök, toalett och dusch).


frågor?

Fyll i e-postformuläret nedan eller kontakta Per  Westling på telefon: 0705-46 18 18

vad kostar ett flygcertifikat? Du kan läsa mer här.